Wednesday, February 25, 2009

Η συνεχής Απαξίωση του ΑΣΕΠ

http://paideia-gr.blogspot.com/2008/11/blog-post.html

Έχουν περάσει αρκετά χρόνια από τον πρώτο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ για τους εκπαιδευτικούς. Πολλοί πιστέψαμε πως (επιτέλους) θα πάψει η αδικία της επετηρίδας που απέκλειε τους νέους πτυχιούχους (ανεξαρτήτως ικανοτήτων) από ένα μεγάλο μέρος της αγοράς εργασίας και πως ίσως θα έμπαιναν και κάποιοι ικανότεροι άνθρωποι στην εκπαίδευση χωρίς να χρησιμοποιήσουν πολιτικό βύσμα… Και πράγματι, παρά τις εποχές ΠΑΣΟΚ (όπου όλοι γνωρίζαμε τις φήμες για αλλαγή της βαθμολογίας του γραπτού μέσω της μηχανοργάνωσης του ΑΣΕΠ, ακόμα και για γνώση θεμάτων από ημετέρους πριν να δοθούν στους υποψηφίους), παρά το φρούτο της Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης (ΠΔΣ) – Ενισχυτικής Διδασκαλίας και άλλων παρόμοιων μέτρων χωρίς κριτήρια που προωθούν ημετέρους κάθε είδους στον πίνακα των αναπληρωτών, αρκετοί νέοι εκπαιδευτικοί στήριξαν και στηρίζουν το διορισμό τους σε αυτό το διαγωνισμό.

Παρ’ όλα αυτά, όλα αυτά τα χρόνια ζούμε μια συνεχή υποβάθμιση του διαγωνισμού. Η κυβέρνηση της Ν.Δ. συνέχισε το έργο σε αυτό τον τομέα με ακούραστους ρυθμούς. Για όσους δεν γνωρίζουν το θέμα αναφέρω ότι ο νόμος λέει ότι το 60% των εκπαιδευτικών κάθε έτος πρέπει να διορίζονται μέσω ΑΣΕΠ και το 40% από τον πίνακα των αναπληρωτών (η μοριοδότηση σε αυτόν τον πίνακα γίνεται μέσω ωρομίσθιας διδασκαλίας, ΠΔΣ, αριθμός παιδιών, ακόμα – ευτυχώς – και από βαθμολογίες προηγουμένων ΑΣΕΠ, δηλαδή σε κάποιο ποσοστό εξαρτάται και από το «βύσμα» κάποιου). Η κυβέρνηση δεν το άλλαξε αυτό (για την ώρα), παρά τις παραινέσεις ορισμένων που φαίνεται ότι προτιμάνε να διορίζονται με αδιαφανείς τρόπους. Ακόμα και οργανώσεις εκπαιδευτικών (βλέπε Πανελλήνια Ένωση Αδιόριστων Εκπαιδευτικών) το έχουν σαν ένα από τα κύρια αιτήματά τους (ζητάνε 50% 50% για αρχή…). Ποια μέτρα λοιπόν ελήφθησαν (όχι μόνο από τη ΝΔ) για να μειώσουν τεχνητά το ποσοστό του ΑΣΕΠ? Αναφέρω ενδεικτικά:

1) Δημιουργήθηκε λίστα εκπαιδευτικών που έχουν συμπληρώσει 30 μήνες εργασίας ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι. Κάθε χρόνο διορίζεται ένα ποσοστό από αυτούς.
2) Εφευρέθηκε το πρωτοφανές μέτρο του διορισμού των πολυτέκνων. Όποιος κάνει 4 παιδιά διορίζεται στην εκπαίδευση και μάλιστα σε όποιο σχολείο θέλει. Υπάρχουν περιπτώσεις όπου συνάδελφοι με χρόνια προσφοράς έχασαν την οργανική τους θέση (την οποία κέρδισαν μετά από χρόνια περιφοράς σε απομακρυσμένα σχολεία) επειδή νεοδιόριστος πολύτεκνος διάλεξε το σχολείο τους. Αλήθεια γιατί δε διορίζονται πολύτεκνοι και σε άλλους τομείς του δημοσίου; Όπως στα υπουργεία ή τους δήμους; Αυτό δείχνει τον τρόπο αντιμετώπισης της παιδείας από τον εκάστοτε υπουργό. Γιατί κάποιος που κάνει 4 παιδιά είναι καλύτερος εκπαιδευτικός από κάποιον που παλεύει για το διορισμό του επί χρόνια;
3) Η τελευταία εφεύρεση του υπουργού είναι η λίστα των εκπαιδευτικών που έχουν συμπληρώσει 24 μήνες εργασίας. Και αυτοί διορίζονται κάθε χρόνο πλέον…

Αποτέλεσμα: Το ποσοστό των διοριστέων μέσω ΑΣΕΠ κάθε χρόνο όλο και μικραίνει. Παρακάτω παραθέτω τους αριθμούς διοριστέων σε τρεις κλάδους (πηγή ΥΠΕΠΘ: http://www.ypepth.gr/el_ec_category8983.htm):

1. ΦΙΛΟΛΟΓΟΙ – ΠΕ02
30μηνο 71 διοριστέοι
24μηνο 152 διοριστέοι
Εν. Πίνακας 280 διοριστέοι
Πολύτεκνοι 59 διοριστέοι
-------------------------------------------------------
Σύνολο 526 διοριστέοι 55,6%

ΑΣΕΠ 2006 420 διοριστέοι 44.4%



2. Μαθηματικοί – ΠΕ03
30μηνο 7 διοριστέοι
24μηνο 26 διοριστέοι
Εν. Πίνακας 189 διοριστέοι
Πολύτεκνοι 231 διοριστέοι
-------------------------------------------------------
Σύνολο 246 διοριστέοι 46,5%

ΑΣΕΠ 2006 283 διοριστέοι 53,5%


3. Φυσικοί – ΠΕ04.01
30μηνο 40 διοριστέοι
24μηνο 37 διοριστέοι
Εν. Πίνακας 94 διοριστέοι
Πολύτεκνοι 25 διοριστέοι
-------------------------------------------------------
Σύνολο 188 διοριστέοι 57,1%

ΑΣΕΠ 2006 141 διοριστέοι 42,9%


Παρατηρείστε ότι για παράδειγμα στους Φιλολόγους το ποσοστό διοριστέων μέσω ΑΣΕΠ όχι μόνο δεν είναι 60%, αλλά είναι πολύ κάτω του 50% (ακόμα και αν δεν πάρουμε υπ’ όψιν τους πολύτεκνους). Το ίδιο συμβαίνει και στους Φυσικούς. Στον κλάδο των Μαθηματικών τα πράγματα είναι λίγο καλύτερα. (Το 60-40 ισχύει στο περίπου αν δεν λάβετε υπ’ όψιν τους 30μηνίτες τους 24μηνίτες κ.λ.π.. Ο υπουργός έχει καλυμμένα τα νώτα του…)
Σαν να μην έφτανε αυτό όσοι έχουν διοριστεί μέσω ΑΣΕΠ μπαίνουν τελευταίοι στις προτιμήσεις για περιοχή διορισμού (έτσι για τιμωρία…) με αποτέλεσμα να καταλήγουν στα πιο απομακρυσμένα σχολεία.

Η απαξίωση του διαγωνισμού συνεχίζεται και φέτος. Ενώ δεκάδες χιλιάδες υποψήφιοι βασισμένοι σε δηλώσεις και πληροφορίες από μέλη του ΑΣΕΠ περίμεναν τον διαγωνισμό στις αρχές του 2006 και σκέφτονταν να εκμεταλλευτούν τις διακοπές των Χριστουγέννων για να διαβάσουν (άλλωστε οι περισσότεροι δουλεύουν είτε σε φροντιστήρια είτε σε σχολεία), βρίσκονται για άλλη μια φορά προ εκπλήξεων. Η μανία του νέου υπουργού ώστε να γίνουν «όλα στην ώρα τους» οδήγησε σε νέα ημερομηνία 21/12/2008. Ακόμα βέβαια δεν έχει επίσημα ανακοινωθεί αλλά θεωρείται σχεδόν σίγουρο (Αλήθεια πόσους διαγωνισμούς ξέρετε όπου η ημερομηνία διεξαγωγής γίνεται γνωστή 25 μέρες πριν?? Φανταστείτε να γινόταν το ίδιο στους υποψήφιους μαθητές της Γ΄Λυκείου. Να αποφάσιζε ξαφνικά τον Μάρτιο ο υπουργός ότι φέτος οι εξετάσεις θα γίνουν τον Απρίλιο και όχι τον Μάϊο…)

Σε όλα αυτά ο πρόεδρος του ΑΣΕΠ είναι απλός παρατηρητής. Δεν θα έπρεπε να επέμβει για να σώσει το κύρος του οργανισμού; Το ίδιο και τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Η απαξίωση – κατάργηση του ΑΣΕΠ τους βολεύει άλλωστε. Θα αυξήσει την πελατειακή σχέση με τους πολίτες… Ούτε τα κόμματα της Αριστεράς φαίνεται να ενδιαφέρονται (άλλωστε τα μέλη του ΣΥΡΙΖΑ είναι και τα πρώτα βύσματα ανεξαρτήτως κυβέρνησης)… Υπάρχει ελπίδα για εμάς τα κοροΐδα που θέλουμε να βρούμε δουλειά με βάση τις ικανότητές μας?? Ελπίζω ο υπουργός να αλλάξει τακτική.